*Cea mai mare parte dintre acestea poartă marca „La Doi Paşi”, dar reţeaua a stopat expansiunea din urmă cu doi ani
În judeţul Braşov s-au deschis în ultimii ani 59 de magazine de proximitate în franciză, sub brandurile celor mai activi retaileri pe acest segment – Mega Image, Carrefour si Metro Cash&Carry. Cei mai activi din acest punct de vedere par a fi germanii de la Metro prin franciza „La Doi Paşi”, care au 39 de astfel de magazine în tot judeţul, celelalte două francize – „Express” a francezilor de la Carrefour şi „Shop&Go” deţinută de retaielrul belgian Mega Image – având fiecare câte zece magazine. Totuşi, în urmă cu doi ani, „La Doi Paşi” avea 38 de magazine, semn că retailerul a stopat planurile de mărire.
Extinderea retailerilor prin intermediul francizelor a luat amploare în 2013. Cei trei jucători de pe acest segment au deschis, anul trecut, peste 350 de magazine în toată ţara, în urma parteneriatelor încheiate cu reţele locale sau mici antreprenori.
De la 40 la 400 de metri pătraţi
Singura reţea care a „ieşit” din zona urbană şi a tacat şi mediul rural este „La Doi Paşi”. Potrivit retailerului, „programul de franciză este destinat micilor comercianţi independenţi din comerţul tradiţional care deţin magazine cu o suprafaţă de vânzare cuprinsă între 40 şi 200 metri pătraţi”. Strategia de expansiune viza în special localităţile cu o populaţie sub pragul de pătrundere al reţelelor internaţionale.
În cadrul programului, compania oferă şi „cursuri de instruire, consultanţă privind alcătuirea sortimentaţiei şi monitorizare profesională a preţurilor, adaptată la sectorul respectiv”.
Mega Image oferă un format de proximitate, cu suprafeţe de până în 200 mp, destinat clienţilor din imediata apropiere şi cu o sortimentaţie de circa 2.000 de produse, în principal din categoria food. Mărcile proprii din segmentele economic şi mediu au o pondere importantă în sortimentaţia acestor unităţi.
Conceptul propus de francezii de la Carrefour pentru magazinele Express permite partenerului să păstreze, să administreze şi să îşi dezvolte această afacere. Dacă la început suprafeţele magazinelor sub brandul Express variau între 200 şi 400 mp, pe parcurs, odată cu includerea în reţea a unor mici antreprenori, suprafaţa locaţiei a scăzut, ajungând în unele cazuri chiar până la 40 mp.
Reducerea spaţiului de vânzare se traduce şi prin presiuni suplimentare asupra furnizorilor, o primă provocare pentru aceştia fiind reducerea semnificativă a sortimentaţiei. Acest fenomen reprezintă însă o provocare şi pentru retaileri dat fiind faptul că vorbim de o creştere a costurilor logistice şi de dificultăţi în controlul stocurilor.
Conform datelor furnizate de companii, la finalul lui 2013 în cele trei modele de franciză dezvoltate de Metro, Mega Image şi Carrefour se aflau aproximativ 880 de magazine operate de mici comercianţi.

