Lucrările de amenajarea a pistei Aeroportului Internațional de la Ghimbav au fost finalizate, iar la finele săptămânii trecute a avut loc un prim test pentru aceasta, care a trecut cu brio. Pe această pistă care are o lungime de 2.850 de metri şi o lăţime de 45 de metri, vor putea ateriza aeronave de tipul Boeing 767, 757, Airbus 310, 300, însă „testul” a fost dat de un avion de dimensiuni medii marca Cessna Centurion 210. „A fost o aterizare normală, pista este foarte bună. Sperăm să putem utiliza această pistă cât mai des și să avem în curând un aeroport funcțional la Brașov. Este foarte important să avem cât mai multe aeroporturi sau aerodromuri în țară, ca să putem dezvolta și acest tip de transport”, ne-a spus Stelian Cojocaru, cel care a pilotat aparatul de zbor.
La inaugurare au participat o serie de reprezentanți ai autorităților locale brașovene, parlamentari, politicieni, dar și ministrul Economiei, Constantin Niță și ministrul Transporturilor Ioan Rus. Președintele Consiliului Județean Brașov, Aristotel Căncescu, le-a solicitat sprijinul celor doi reprezentanți ai Guvernului pentru finalizarea lucrărilor la aeroport, ținând cont că bugetul județului este limitat. „Până acum, în total, pentru a ajunge în această fază, am investit aproape 30 de milioane de euro, numai costul de amenajare al pistei fiind de 16 milioane de euro. Pentru terminarea lucrărilor ne-ar mai trebui în circa 30 de milioane de euro. Am putea lua în calcul finanțarea din surse proprii, dar ar dura aproximativ trei – patru ani și ar însemna să «strângem foarte tare șurubul» în ceea ce privește celelalte cheltuieli, cum sunt cele legate de întreținerea și repararea drumurilor. Fără sprijinul Guvernului, nu putem termina acest obiectiv, dar cu sprijin financiar, ar putea fi deschis anul viitor”, a subliniat Aristotel Căncescu. De altfel, pentru a-și manifesta susținerea pentru importanța finalizării aeroportului de la Brașov, la inaugurare a fost prezent chiar și președintele CJ Covasna, Tamas Sandor, care a afirmat că „nu putem contribui financiar, dar putem să facem lobby la Guvern pentru această investiție”.
Aeroport de rezervă pentru Otopeni
Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a ținut să îi felicite pe reprezentanții Consiliului Județean pentru ceea ce au făcut la aeroport și a declarat că investiţia poate fi preluată de Guvern pentru a fi finalizată. „Trebuie să stăm cu toţii de vorbă şi să rezolvăm problemele fără patimă politică. Una dintre variante ar fi să promovăm o lege prin care să transferăm tot ce s-a făcut către Ministerul Transporturilor. Dat fiind faptul că o sa facem şi autostrada Comarnic- Braşov, Aeroportul de la Ghimbav ar putea fi transformat în aeroport de rezervă al Otopeniului, pentru a nu mai merge până la Constanța de câte ori este ceață în București. Pentru a face acest lucru, între minister și administrația județeană ar putea fi semnat un parteneriat, dar acest lucru trebuie făcut cu acordul brașovenilor. Trebuie să stăm puțin cu picioarele în apă rece pentru a identifica cea mai bună soluție, pentru a termina acest aeroport”, a subliniat Rus. „Acest obiectiv trebuie terminat. Eu am susținut și voi susține acest demers și cred că trebuie să renunțăm la comentarii politice și să trecem la fapte”, a completat ministrul Economiei Constantin Niță. 
Ioan Rus a mai precizat că ar fi păcat ca pista să fie lăsată încă patru sau cinci ani nefolosită până când se vor finaliza restul funcționalităților și nu vrea ca acest obiectiv să devină doar un „depozit de cartofi”. „Din punct de vedere tehnic putem spune că s-a făcut o greșeală prin construcția acestei piste, dar din punct de vedere al comunității nu este o greșeală, fiindcă dacă nu se făcea în acest fel, nu discutam și nici nu finalizam această investiție. O să facem cumva ca într-un an, un an și jumătate să dăm în folosință acest aeroport”, a susținut Ioan Rus.
Sprijin pentru obținerea împrumutului
Consiliului Județean a demarat deja procedurile pentru realizarea fazei a doua de dezvoltare a Aeroportului Internaţional Braşov – Ghimbav, respectiv pentru proiectarea şi execuţia celorlalte suprafeţe de mişcare, precum şi pentru amenajarea canalizării apei pluviale şi drenajul necesar pentru suprafeţele de mişcare de la acest obiectiv. S-au depus trei oferte pentru realizarea acestor lucrări de către Consal SA Braşov, asocierea dintre companiile Morani SRL Zărneşti şi Aeroproject Bucureşti şi firma Nicolaj SRL Italia, câștigătorul urmând să fie anunțat în curând. Valoarea totală estimată a acestor lucrări este de 28.661.780 de lei (peste 6 milioane de euro), fără TVA, iar între lucrări se numără construcţia căii de rulare ALFA, care are va avea o lungime de 212 metri, o lăţime de 23 metri şi acostamente de 7,5 metri pe fiecare latură. Totodată, în această etapă este cuprinsă şi amenajarea suprafeţei de parcare, îmbarcare şi debarcare (apron) ce asigură zona necesară derulării activităţilor specifice aeroportuare, de îmbarcare, debarcare, verificări sau alimentări pentru avioane.
Președintele CJ Brașov le-a cerut celor doi miniștri prezenți la inaugurarea pistei să intervină pe lângă Ministerul Finanțelor pentru a da undă verde pentru contractarea de către autoritatea județeană a unui împrumut de 5 milioane de euro pentru continuarea investiției de la Ghimbav. Nu în ultimul rând, vicepreședintele CJ Brașov Mihai Pascu i-a solicitat ministrului Transporturilor să introducă aeroportul de la Brașov în masterplanul privind transporturile ca investiție în curs. „Până în 2020 s-ar putea pune problema extinderii și ar putea fi atrase fonduri europene”, a spus Pascu. Ministrul s-a arătat deschis acestui subiect, însă a precizat că trebui să fie prezentate o serie de argumente puternice în acest sens.
Cum s-a construit pista
Pentru realizarea pistei de la Ghimbav s-au turnat în jur de 55.000 de metri cubi de beton şi alte câteva mii de tone de balast. Stratul final de beton al pistei are 41 de centimetri, însă, înainte de turnarea sa, s-a pus un strat de balast amestecat cu ciment, astfel încât să se stabilizeze terenul, după care s-a turnat o emulsie bituminoasă specială, care are rolul de a proteja betonul, respectiv de a nu permite părăsirea apei, astfel încât să existe reacţie chimică pentru hidratarea sa. Totodată, înainte de turnarea stratului final de beton pe care vor ateriza avioanele s-a aşternut stratul de balast de 40 de centimetri, după care s-a făcut balastul stabilizat cu ciment la 25 de centimetri și s-a turnat emulsia bituminoasă. În zona de acostament însă, respectiv pe o porţiune lată de 7,5 metri de la marginea pistei, s-a turnat un strat de asfalt de 20 de centimetri.
