Numai patru mall-uri se vor construi în România în acest an şi în 2018, dar nici unul nu va fi în Bucureşti – în Brașov, Sibiu, Satu-Mare şi Râmnicu-Vâlcea.
Dezvoltatorii de centre comerciale au migrat către oraşele de nivelul trei, cu 200.000-300.000 de locuitori, şi chiar către cele cu 100.000, după ce localităţile mari au fost deja ocupate. Însă oraşele terţiale nu pot absorbi mai mult de unul, maxim două mall-uri.
România are în prezent 66 de centre comerciale şi de mall-uri, plus alte 29 în Bucureşti. Aproape toate oraşele importante sunt acoperite de centre comerciale şi nu mai există potenţial de creştere, decât în oraşele medii care nu au încă un centru comercial consacrat. Totuşi, din cele 25 de oraşe cu peste 100.000 de locuitori majoritatea au un mall.
„Piaţa de retail are capacităţi limitate, adică nu poţi să livrezi la nesfârşit proiecte de retail, mai ales că acestea sunt cele mai pretenţioase din punct de vedere al infrastructurii, dar şi al apropierii de un mare cartier, de o mare comunitate de oameni”, a declarat Attila Peli, head of land&development JLL România. Constanţa, Timişoara, Cluj Napoca, Iaşi şi Ploieşti şi-au epuizat deja acest potenţial, iar acelaşi lucru urmează să se întâmple şi cu oraşele Braşov şi Sibiu până în 2018, odată cu finaliyarea celor două mall-uri aflate în construcţie.
Jumătate din nivelul de anul trecut
Numai 234.000 de mp de spaţii noi de retail vor fi livraţi pe piaţă în acest an şi în 2018, în condiţiile în care anul trecut au fost construiţi 216.000 de mp. De remarcat este că din cei 234.000 de metri pătraţi anunţaţi a fi construiţi, mai mult de jumătate reprezintă extensii ale unor mall-uri deja existente. Stocul modern de centre comerciale a depăşit trei milioane de mp în România, de trei ori mai mare decât suprafaţa înregistrată în urmă cu 10 ani. Capitala concentrează 32% din acest stoc, depăşind un milion de metri pătraşi. În 2016 Bucureţtiul s-a îmbogăţit cu două noi centre comerciale, având un total de 100.000 de metri pătraţi.
„Observăm o mutare a interesului din Bucureşti către oraşele secundare, chiar terţiale. În Bucureşti discutăm deja doar despre extensii, pe când în ţară vorbim de noi proiecte, AFI Palace Braşov , Festival Shopping Center Sibiu, Shopping City Satu Mare şi Râmnicu Vâlcea Mall”, Corina Stamate, center manager JLL România.

