BMW a decis să investească 1 miliard de euro în Ungaria, la numai 30 de kilometri de granița cu România. Chiar dacă producătorul german nu a afirmat oficial că a luat în calcul și România pentru această investiție, toate datele arată că zone din țară s-au aflat pe lista scurtă.
De ce au ales germanii Ungaria? Rețeaua de autostrăzi din țara vecină are 1.491 kilometri construiți, în exploatare, la care se adaugă circa 500 kilometri în construcție. Transportul unei platforme cu automobile de la Debrecen la Munchen, unde este sediul BMW, durează 9-10 ore. Din zona Sebeș, unde este fabrica Daimler în România, un transport durează cel puțin 15 ore, plus formalități Schengen. Un transport din Craiova sau Pitești durează până la 24 de ore. România are peste 30.000 km drumuri pietruite și de pământ, 35% din întreaga rețea de drumuri publice.
Marți, BMW a anunțat o investiție în valoare de 1 miliard de euro pe teritoriul Ungariei. Va fi construită o uzină de automobile, care va produce atât vehicule cu propulsie pe carburant, cât și electrice. Chiar dacă producătorul german de automobile nu a afirmat oficial că a luat în calcul și România pentru această investiție, toate datele arată că zone din România s-au aflat pe lista scurtă pentru această investiție.
Infrastructura, rețeaua de furnizori, productivitatea și problemele de personal sunt doar o parte din factorii avansați de constructorul german ca motiv pentru care au trimis investiția dincolo de granițele României. Potrivit informațiilor furnizate Profit.ro de către BMW, compania germană „a examinat diverse oportunități din diferite țări”. A fost aleasă zona considerată cea mai potrivită din punct de vedere al infrastructurii, în primul rând, după cum reiese din criteriile explicate de cei de la BMW.
Orașul Debrecen și Ungaria au fost alese „pentru infrastructura foarte bună, conexiuni logistice adecvate și proximitatea rețelei de furnizori existenți. Personalul calificat din zona locală a fost un alt avantaj cheie”. Din acest punct de vedere, există un minim avantaj pentru România și locuitorii din apropierea localității Debrecen. Aceștia vor putea profita de noua investiție, fiind disponibile locuri de muncă în sectorul auto, la o distanță rezonabilă de casă. Mai mult, eventuale companii românești, furnizori de componente și servicii, ar putea deveni parteneri BMW.
„Pe lângă echipa din cadrul fabricii însăși, vor fi create numeroase locuri de muncă cu furnizorii și furnizorii de servicii, nu numai în baza noii fabrici, ci și în regiune”, spun oficialii companiei pentru Profit.ro.
România ar fi putut fi o destinație pentru investiția de 1 miliard de euro a BMW, dacă ar fi întrunit condițiile necesare impuse de compania germană. „În selectarea Debrecen, grupul BMW a urmat cu strictețe procesul de selecție al locațiilor pentru posibile fabrici la nivel mondial, examinând diverse oportunități din diferite țări. Grupul BMW a avut o relație profesională cu toate țările în cauză, pe baza unei colaborări constructive” se arată într-un document remis Profit.ro de către reprezentanții BMW.
Din păcate, România nu oferă niciuna din condițiile de bază: infrastructura, conexiunile pe șosea, cale ferată și aeriană. Nemulțumirile celor doi producători locali, Dacia și Ford, în privința infrastructurii rutiere și feroviare sunt suficient de publice și vizibile pentru a nu fi luate în seamă de orice investitor. În plus, dificultățile tot mai mari de recrutare de personal reprezintă, de asemenea, un obstacol pentru o companie care dorește să intre pe o piață nouă.
În 2012, vicepreședintele Franz Linner, responsabil cu achiziții, producție și tehnologii, a fost prezent în România, chiar la Brașov, pentru a analiza posibila deschidere a unei fabrici în România, dar a dezmințit o eventuală investiție, sub pretextul că „BMW are suficiente facilități de producție la nivel mondial”. Dar nu a pierdut prilejul să spună că: „Am venit aici să investighez de ce există acest decalaj între productivitatea de aici și cea din alte țări. Poate pentru ca salariile sunt mai mici”. Aceste afirmații și cele ulterioare arătau că era interesat inclusiv de condițiile în care ar putea produce în România, chiar și numai componente. „Pentru producători contează foarte mult acest aspect, productivitatea, pentru că degeaba ai forță de muncă mai ieftină într-un loc, dacă costurile finale sunt mai mari decât într-o țară cu sindicate puternice și în care oamenii sunt mai bine plătiți”, a mai spus Franz Linner. Pentru Ungaria, BMW este al treilea producător de automobile premium care investește minim 1 miliard de euro, în proiecte greenfield, după Audi și Mercedes-Benz.
https://bizbrasov.ro/2012/10/19/bmw-nu-face-fabrica-in-romania/


Un comentariu
e ceva normal ca companiile sa nu colaboreze cu Romania, la noi nu sunt deloc conditii pentru ca se fura foarte mult, statul Roman cu banii celor de zi cu zi, oamenilor care lucreaza in Romania si care le trag din salarii,, si cu banii ce se produc din sursele Romaniei, nu fac decat sa-i imparta intr-e politicieni, nici de cum in drumuri, si instalatii de apa, gaz si canalizari, suntem mult prea departe pana ajungem la fel ca celelalte Tari 🙁