Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a inițiat o licitație pentru modernizarea infrastructurii hardware și software a Sistemului Național Unic pentru Apeluri de Urgență (SNUAU), cunoscut și sub denumirea de serviciul 112, contractul fiind estimat la 184,7 milioane de lei, aproape 40 de milioane de euro, pentru doi ani.
Finanțată din fonduri europene, licitația urmărește realizarea unui sistem informatic centralizat de preluare și dispecerizare a apelurilor de urgență, modernizarea punctelor de preluare și dispecerizare a apelurilor de urgență și realizarea componentei de rezervare comunicații date WAN/MAN.
Actualul sistem nu mai este adecvat pentru gestionarea situațiilor de urgență
„În arhitectura actuală a sistemului, fiecare din cele 41 de centre 112 recepționează și gestionează în mod independent apelurile de urgență din aria sa de responsabilitate, fără ca aplicația 112 actuală să ofere nativ posibilitatea sprijinului reciproc, fiecare din centrele 112 având un sistem informatic propriu. Acest model arhitectural, implementat în anul 2004, în concordanță cu tehnologiile hardware-software și limitările de bandă existente la vremea respectivă, nu este adecvat pentru gestionarea situațiilor de urgență de amploare, care presupun inițierea simultană a unui număr mare de apeluri de urgență. Practic, în astfel de situații, cauzate în special de fenomenele meteo extreme, atât centrele 112, cât și dispeceratele agențiilor de urgență sunt puse în dificultate, în a asigura un răspuns prompt la toate apelurile de urgență, din cauza numărului limitat de operatori și dispeceri existenți la nivel local. Vechimea echipamentelor hardware și a aplicațiilor ce asigură funcționarea SNUAU amplifică riscurile tehnologice de nefuncționare a sistemului informatic actual”, se arată în caietul de sarcini al licitației.
Brașovul, centru național 112
Din punct de vedere operațional, odată cu realizarea apelului la numărul de urgență 112, acesta este direcționat către un centru județean de preluare a apelurilor de urgență 112 în baza informațiilor de jurisdicție administrativă, iar în urma acesto lucrări de modernizare, la Brașov ar urma să fie înființat unul dintre cele trei centre naționale. „Sistemul informatic centralizat de preluare și dispecerizare a apelurilor de urgență va fi constituit din 3 centre naționale (București, Brașov și Cluj), denumite în continuare centre naționale, ce vor susține infrastructura software și hardware necesară asigurării rutării, preluării, procesării și dispecerizării tuturor apelurilor de urgență la nivel național și care vor pune la dispoziția utilizatorilor acestuia atât funcțiile de bază de preluare dispecerizare apeluri de urgență cât și funcții suport necesare diverselor roluri din sistem, implicate în gestionarea și coordonarea activităților de intervenție în cazul unor situații de urgență de amploare”, se mai arată în caietul de sarcini.
Noul sistem informatic va fi compus din echipamente, funcții, servicii, module software și aplicații, în configurații redundante (geografic și on-site), care să asigure îndeplinirea cât mai eficientă, a atribuțiilor de procesare și dispecerizare a urgențelor ale centrelor 112 și dispeceratelor agențiilor de intervenție, din cadrul SNUAU.
