
Regiunile din sud-estul României, inclusiv litoralul Mării Negre, sunt printre cele mai afectate de bruiajul GPS în Europa. Un raport recent indică faptul că majoritatea semnalelor false provin din Crimeea și afectează mii de zboruri comerciale.
Un raport al OPS Group, publicat recent, avertizează că sud-estul României, inclusiv întregul litoral al Mării Negre și porțiuni din Moldova, este printre cele mai expuse regiuni din Europa la bruiajul GPS.
Datele indică faptul că 90% din semnalele false GPS din această zonă provin din Crimeea, interferând zilnic cu sistemele de navigație ale avioanelor comerciale care tranzitează între Uniunea Europeană și Asia.
Potrivit raportului, între 15 iulie și 15 august 2024, 231 de zboruri au fost afectate de semnale GPS false („spoofing”) în spațiul aerian românesc.
Această interferență se concentrează în special în zona Brașov-București-Constanța, afectând traficul aerian care tranzitează deasupra României.
Ministrul Transporturilor susține că nu trebuie să ne facem griji
În ciuda acestor date, Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a declarat că „incidentele de tip pierderea semnalului GPS nu afectează siguranța zborurilor”, deoarece navigația aeriană se bazează și pe sisteme convenționale oferite de ROMATSA, rezistente la bruiajul GPS.
Cu toate acestea, raportul OPS Group contrazice poziția autorităților române, afirmând că bruiajul GPS reprezintă un risc ridicat pentru siguranța zborurilor. Venirea iernii, cu condiții meteorologice severe, ar putea agrava situația, crescând factorii de risc pentru aeronavele civile.
În plus, bruiajul GPS este legat direct de conflictul din Ucraina, fiind folosit de forțele ruse pentru a contracara dronele și munițiile inteligente ghidate prin GPS.
